Traballos Secundaria

Apelidos e Territorio:  E ti, de onde ves sendo?


Introdución e obxectivos.

Os apelidos son nomes herdados dos nosos antepasados que foron orixinados en momentos e lugares concretos. A partires deste punto inicial os homes móvense e viaxan cos seus apelidos  deixando a súa pegada alí onde se asentan.
 Do mesmo xeito que os epidemiólogos rastrexan os movementos da poboación cando queren buscar o foco  dunha enfermidade contaxiosa ,  nós podemos pescudar as orixes dos apelidos  e os seus movementos,  estudando a súa distribución nos Padróns municipais.   Canto máis tempo leve un apelido nun territorio, mais frecuente será, sempre que non se produciran movementos migratorios importantes na poboación de orixe.
O obxectivo do traballo é deducir en base aos datos do Padrón Municipal,  as liñas de movemento dalgúns  apelidos dos alumnos do centro.
O desenvolvemento da actividade levouse a cabo cos alumnos de 2º da ESO  dentro do horario das asignaturas de Paisaxe e Sustentabilidade e Língua española, e foi coordinada polos profesores Jacobo Ramil e Carmen Bragado .

Material e métodos

Para levar a cabo o proxecto buscamos entre todos os apelidos dos alumnos, aqueles que podíamos caracterizar  como autóctonos ou orixinais na nosa contorna , é dicir, aqueles que teñen unha distribución restrinxida ao noso concello e aos concellos limítrofes, e que están ausentes no resto de Galicia e de España.
Os datos foron recompilados das páxinas web do Instituto da Lingua Galega ,  Instituto Galego de Estatística  e Instituto Nacional de Estadística (INE) . Nas dúas primeiras podemos ter información puntual da presencia dos apelidos por concellos en Galicia, e na última, a distribución dos apelidos por provincias no territorio español. Todas estas webs basean a súa información no Padrón municipal de habitantes do ano 2016 do Instituto Nacional de Estadística (INE). Os datos dos apelidos dos 312 alumnos do centro  foron extraídos do XADE, e se corresponde cos alumnos matriculados no curso 2016-2017.
Unha vez recompilada a información, clasificamos os distintos apelidos en 6 grupos, rutas ou vías en función da súa orixe e do posible movemento. O resultado é un territorio de nomes en movemento  que difire lixeiramente dos límites administrativos e comarcais.

Resultados

Nas taboas anexas figuran os apelidos máis frecuentes no CPI Pontecesures  (1) e aqueles máis frecuentes no concello de Pontecesures (2). Para a primeira usamos un programa gratuito  de nube de palabras que visualiza os apelidos por tamaños en función da súa proporcionalidade numérica.

 O  primeiro que hai que destacar (taboa 1) é a riqueza en apelidos dos alumnos do Centro:  con só 312 alumnos (o concello ten 3040 habitantes) temos  220 apelidos distintos, o que da unha idea da mestura e diversidade de historias vitais que existe no noso centro .


Taboa 1. Apelidos dos 312 alumnos do CPI Pontecesures Curso 2016-17

 En segundo lugar, se comparamos as dúas taboas, vemos que a mostra que representa aos alumnos do centro correspóndese bastante ben cos valores totais dos 25 apelidos máis comúns na totalidade do concello (taboa 2).

Taboa 2
Os apelidos patronímicos casteláns, como é habitual en case todos os concellos, destacan nas dúas taboas e representan 5 dos 10 primeiros. En menor proporción aparecen outros de orixe galego pero que amosan frecuencias altas noutras provincias do estado como Otero, Lorenzo, Castro, Castiñeiras, Portas, Piñeiro, Blanco, Mosquera. Por último, aparecen apelidos autóctonos en porcentaxes realmente altas: Jamardo, Barreiro, Magán, Miguéns e Agrasar.

Na seguinte taboa (3) figuran os apelidos seleccionados como autóctonos. Preséntanse os apelidos ordenados alfabéticamente  en filas,  e en cada fila se  sinala  o número de individuos no concello de Cesures e os concellos onde aparece o apelido en maior porcentaxe da súa poboación (maior do 1%)  por orde da porcentaxe. Nas seguintes columnas se reseña o número total dos apelidos en Galicia e en España, e se está moi representado fora de España, sinálase o pais e o número.  Cando hai apelidos que aparentemente son autóctonos , pero que están tamén representados fora do ámbito rexional cun número elevado (maior do 0,9‰), se sinala a provincia. Os datos do estranxeiro proceden da web  http://forebears.io/es/surnames/ e recollen  os datos do censo do ano 2014.





Taboa 3

Dentro dos apelidos sinalados como autóctonos fixemos unha taboa (4) dos apelidos toponímicos; aqueles que derivan do nome do lugar onde vivía, procedía ou tiña terras esa persoa, e que teñen unha representación nos nomes de lugares, ou parroquias  nos concellos da contorna. A taboa foi elaborada a partires dos datos   do Nomenclator de Galicia e do buscador de topónimos da Xunta da Galicia.

Taboa 4


Discusión. 

Unha vez ordenados os datos, buscamos cales serían as posibles rutas polas que chegaron os apelidos ao noso concello, e como resultado os clasificamos en 5 grupos: Local, Arousa Norte, Vía Noroeste (Rois-Brión), Ulla Coruñesa, Arousa Sur- Depresión Meridiana,

O Grupo Local

A distribución dos apelidos non pode desligarse da historia do Concello. Cesures pertenceu a Padrón ata 1833, ano no que se produxo a nova división provincial que o adscribíu á provincia de Pontevedra e pasou a pertencer como parroquia (San Xulián de Requeixo) ao Concello de Valga. Posteriormente en 1926 Cesures se independiza de Valga comformándose como concello de seu. Podemos falar entón dun territorio común que incluiría aos tres concellos limítrofes e que explicarían a distribución de polo menos 15 apelidos : Agrasar, Castroagudín , Cajaraville, Carlés, Eitor, Jamardo, Llerena, Magán, Magariños, Pardal, Potel, Refojo, Senín , Touceda e Temperán, apelidos comúns aos tres concellos e sendo algúns dos “autóctonos” que aparecen en maiores porcentaxes.

En termos xerais persiste unha maior vinculación con Valga (once dos quince apelidos) que con Padrón (catro dos quince). Entre estes 13 apelidos aparecen Carlés, LLerena, Magán, Pesado e Potel que non teñen orixe galega, e que aparecen representados en Galicia nunha porcentaxe baixa con respecto ao total español. Carlés sería un apelido de orixe catalán , Potel francés, Magán castelán-manchego, aínda que é un topónimo de Cuntis, e Llerena e Pesado extremeños.

O apelido Troáns, sólo aparece en Galicia no concello de Pontecesures, onde reside o 50% do total mundial, o outro 50% está espallado polas provincias que recolleron a emigración nos anos 60 e 70 ( País Vasco, Cataluña , Madrid e Asturias). De todos os apelidos estudiados é o único estrictamente cesureño.

Arousa Norte

Estaría representados polos apelidos que teñen un foco claro en concellos da marxe norte da Ría de Arousa como Dodro, Rianxo e incluso Boiro e que irradian preferentemente pola beira da Ría ata chegar a Cesures. Serían os apelidos: Baleirón, Citoula, Deira, Miguéns e Tubío.

Via Noroeste Rois- Brión

Dos concellos de Rois e de Brión e irradiando en toda a súa contorna chegarían os apelidos Bustelo e Boullón pero en proporcións moito máis baixas que as acadadas nos concellos limítrofes. Esta vía compartiría moitos apelidos coa vía Arousa Norte, pois Rois linda con Dodro e Rianxo.  

Ulla, pola beira coruñesa

Estaría representada polos apelidos que baixaron pola beira norte do río Ulla cara a Mahía. Teñen o foco na Ulloa, como é o caso de Caldelas ou no concello da Estrada Carbia.
Arousa Sur- Depresión Meridiana.
A depresión meridiana atravesa os concellos da contorna de Cesures abrindo unha vía de paso entre Padrón e os concellos de Valga, Caldas, Cuntis, Portas e Meis. Nesta zona de tránsito aparecen apelidos comúns no que o foco soen ser apelidos do Grupo local como é no caso de: Jamardo, Pesado, Magán, Potel, Senín , Touceda e outros que teñen o foco en Caldas: Cascallar,ou en Vilagarcía vía Caldas: Abalo


Fontes:


2020-2021                                                                                       


Estudio do Patrimonio Etnográfico da contorna do centro

2º ESO

No marco do Plan Proxecta o Departamento de Xeografía e Historia desenvolveu un obradoiro con alumnado de 2º de ESO. Os obxectivos desta proposta de traballo son:

·      Coñecer e valorar o patrimonio etnográfico da contorna e adoptar comportamentos que favoreceran o seu coidado.
·         Empregar correctamente planos e mapas.
·          Manexar a ferramentas Tics para a busca de información e para traballar con diferentes cartografías.

·         Realizar traballo de grupo para fomentar a colaboración, a escoita de diferentes opinións e a toma de decisións para a elaboración do produto final.

As sesións de traballo empezaron na segunda avaliación, empregando tres recreos á semana, sempre que foi posible. Nas primeiras sesións nos familiarizamos co mapa topográfico e coa páxina do Centro Nacional de Información Xeográfica. A través deles localizamos e analizamos o emprazamento dos lavadoiros do concello máis próximos ao noso centro escolar. O seguinte paso foi buscar información  sobre eles, tanto na rede como preguntando nas familias. Tamén fixemos unha saída para realizar fotografías.


Unha vez que tivemos procesada toda a información deseñamos unha ruta a pe cos lavadoiros como puntos de interese. Para compartila na rede utilizamos a ferramenta Wikiloc 

A nosa ruta está visible no seguinte enderezo web:

 https://es.wikiloc.com/rutas-a-pie/roteiro-dos-lavadoiros-76400364

 

2021-2022                                                                                       



Feísmo na paisaxe urbana de Pontecesures

Según a Guía de campo para la interpretación del feísmo en el paisaje gallego, co termo feísmo trátase  de aglutinar un conxunto heteroxéneo de actuacións efectuadas polo ser humano sobre a paisaxe, froito da introducción de elementos alleos ou construccions distorsionantes que alonxan un escenario ou un tipo concreto de paisaxe do seu estatus de “excepcional” ou “cotiá ”.  É un termo que pode chegar a ser subxectivo, aínda que identificable pola maior parte da cidadanía e, por desgracia, habendo leis claras que o limitan tanto a nivel municipal, como as de ornato público, ou outras de ámbito rexional ou nacional como leis de solo, leis de residuos, etc, segue estando moi presente en calquera paisaxe galega.

Probablemente a mellor reflexión sobre o feísmo fíxoa o Catedrático de Historia Antiga da USC  Gerardo Pereira-Menaut na revista Kardo:

Efectivamente, el discurso sobre el feísmo no es ni puede ser un debate artístico sobre la belleza o la estética de los objetos. El (o los fenómenos) que llamamos feísmo es mucho más que objetos feos. Las construcciones de cualquier tipo y función, la disposición de éstas en el espacio y la relación de unas con otras, también ellas pueden producir montones, nunca mejor dicho, de feísmo. Es feísmo el automóvil o la nevera viejos ‘depositados’ en el monte cuando no se sabe qué hacer con ellos. Y podemos afinar un poco más: ¿no es feísmo destruir un jardín para hacer un parque infantil innecesario, en un lugar inadecuado para ello, por decisión de una o varias personas, aunque la norma las faculte para ello, de espaldas a los intereses de los ciudadanos? Con esto nos pasamos a otro feísmo, que ya no reside en objetos o realidades materiales, sino en actitudes de las personas, en su forma de proceder, en sus ideas.

Según estas concepcións e tendo a Guía de campo para la interpretación del feísmo en el paisaje gallego como referencia, os alumnos de 4º da ESO da asignatura de Bioloxía e Xeoloxía percorreron o concello recollendo exemplos, clasificándoos e ordenándoos nos distintos “typus” definidos na citada guía de Campo.

 




Fontes




Publicacións populares deste blog

Introdución